Zdraví a zdravotníci na larpech


Tarenor - zveřejněno10 Listopad 2009

Zdravotník na akci (a autor článku)Larp jako pohybová aktivita přináší zvýšené nebezpečí úrazu. Tento článek by vás měl informovat o možných rizicích, základní prevenci a řešení nejčastějších situací, je-li na blízku zdravotník.

Předně nechceme nikoho tímto článkem odradit či v něm vyvolat pocit, že na každé akci se stane úraz, že larpy jsou životu nebezpečné nebo že nejlepší bude zůstat doma. Za prvé: účastnit se larpů je skoro stejně nebezpečné jako provozování obdobných aktivit v obdobném prostředí. Za druhé: nejvíc nehod a zranění se stejně stává doma.

 

Nejprve krátká statistika: Jako zdravotník jezdím na fantasy larpy od roku 2007 a účastnil jsem se zhruba patnácti akcí. Za tu dobu jsem neřešil žádný život ohrožující stav; sanitku jsem volal jednou; přibližně sedmkrát jsem posílal zraněné do nemocnice. Většina řešených stavů se sestávala z drobných krvácivých zranění (sedřená kůře, hlubší škrábnutí); naraženin, příp. zlomenin; bolesti, nevolnosti, vytahování klíšťat či popálenin vzniklých při manipulaci s ohněm.

 

lékárnička ASF Asociace Fantasy, o. s.Prevence

 ... je základ. Nejlepší je to zranění, které nikdy nevznikne. Ať už se jedná o noční pobíhání městem, střílení airsoftovou zbraní či šerm na dřevárně, je zde několik společných prvků.

  • Mnoho zranění vzniká z nepozornosti. Dívejte se, kam vstupujete a na co šlapete; uvědomění si nebezpečí terénu vás může ochránit před kameny v borůvčí, rozbitým povrchem chodby opuštěného domu či kluzkým dlážděním města. Pokud možno noste obuv odpovídající terénu. Případné nebezpeční na vás může číhat i nad vámi, zvláště u opuštěných budov, avšak vražení si větvičky přinejlepším do obličeje (když už ne do oka) není zcela ojedinělé. Dávejte pozor i na ostatní hráče, ať se sami někam nezřítí nebo na něco nespadnou.
  • Noste ochranné pomůcky. Zcela samozřejmé jsou odpovídající brýle u airsoftu, historické/fantasy akce vyžadují při šermu správné (tj. pevné) rukavice. Noste POKRÝVKU HLAVY, alespoň batwat, čapku, klobouk, ideálně helmu; chrání i proti zimě nebo přehřátí. Ruce a hlava jsou nejčastěji zraněné části těla u účastníků dřeváren - naražené/krvácející/rozdrcené prsty, krvácení na hlavě či případný otřes mozku.
  • Pijte. Nejčastěji bude po ruce voda, vhodné jsou i iontové nápoje (alkohol a káva dehydratují). Člověk, který není zvyklý na fyzickou zátěž, potřebuje při celodenní akci mnohem více vody. Bolest hlavy z nedoplňování tekutin je častá.

               

Když zranění nastane

 … pak je dobré zavolat zdravotníka. Jeho prací je se postarat o zranění a případně rozhodnout, zdali zraněný nepojede do nemocnice. Zdravotníci by měli mít za sebou nějaký kurz první pomoci (ZDrSEM, Červený kříž, Junák atp.) a nějaké vybavení, aby si s nejčastějšími událostmi mohli poradit.

Když se někomu něco stane, je dobré zavolat zdravotníka hned a ne to nechat na večer či po akci. Může se stát, že bolest za chvíli vystřídá pořádný otok, že z naraženiny se vyklube zlomenina a že bolení břicha nemusí být jen větry. Stále najdete dost hrdinů, kteří si pak přivodí zbytečné komplikace. Zdraví hráče je přednější než hra jeho postavy.

 

Oslovujeme, voláme

 Jak se dovolat a poznat zdravotníka? Ideálně, když při nástupu či při začátku akce se zdravotník ukáže (případně další lidé s lékárničkami) před všemi účastníky. Dalším řešením je společný výrazný prvek pro zdravotníky (klidně součást kostýmu), který je představen účastníkům. 
Zdravotník je zdravotník, tak ho tak prosím oslovujte. Medik, lékař, šaman, léčitel, healer, doktor a co já vím ještě je originální, ale nabízí skvělou možnost si splést potenciálně postavu ve hře a skutečného člověka s lékárničkou. Nic nenaštve zdravotníka víc, než když běží za zraněným a zjistí, že onen chce pouze doplnit hitpointy.

 

lékárnička ASF - vnitřekCo dělat, když se někdo zraní?

  • V případě velmi vážného zranění volejte rovnou 155
  • Nejste-li si jisti, zavolejte zdravotníka. U většiny zranění je dobré zůstat na místě, zvláště pak při úrazech hlavy a krku, hrudníku, břicha, nohou a kloubů. Zraněného posaďte či položte na nějaký materiál (deku, plášť), ať zbytečně neprochladne. Zranění prochladnou rychleji, takže ho případně přikryjte. U zraněného musí někdo zůstat, minimálně do příchodu zdravotníka.
  • S drobnými poraněními můžete zajít za zdravotníkem přímo, pokud víte, kde je.
  • V případě, že se zraní nehrající osoby (diváci, lidé ve městě, …), poskytněte pomoc nebo zavolejte zdravotníka také.

 

Nejen zranění

  • Nevolnost, bolesti hlavy, alergické reakce, klíšťata a jiné neúrazové stavy jsou také práce pro zdravotníka. Ibalgin, živočišné uhlí, zyrtec a pinzeta s desinfekcí  se snad najdou v každé lékárničce.
  • Pokud jste na nějaký léčivý přípravek alergičtí či ho nesmíte užívat (jód, acylpyrin), řekněte to zdravotníkovi.
  • Pokud se dlouhodobě léčíte, máte-li na něco těžkou alergii, cukrovku či máte nějaké léky, které je potřeba v nějaké situaci si vzít, noste je během celé akce u sebe, informujte o tom zdravotníka a nejlépe i další účastníky, se kterými se pohybujete, nejlépe před akcí samotnou. Jste-li epileptik či vaše tělo reaguje v některých situacích nezvykle, dejte o tom také vědět (předejdete tak třeba zbytečnému páčení zubů). 

 

Pro organizátory akcí

pohotovostní lékárnička pro každodenní nošení

  • Zajistěte si alespoň jednoho zdravotníka na akci, který se bude primárně starat o zranění a nějaké hraní role nebo organizování bude až druhořadé. Pokud je akce pro velký počet hráčů a je na ní vyšší riziko úrazu (např. bitvy), zvažte možnost využití profesionálů. Je také dobrý nápad podporovat účastníky, kteří jsou zdravotníky a mají s sebou vybavení.
  • Kontakt na zdravotníka by měli mít všichni organizátoři a případně důležité osoby ve hře. Jsou-li ve hře nějaké strany či národy, pak by měl mít kontakt na zdravotníka i velitel. Nic se nezkazí, když si ho budou mít i hráči.
  • Zjistěte si, kdo je zdravotníkem a jaké má možnosti. O kom nevíte, ten vám je k ničemu. Vyměňte si kontakty. Dejte zdravotníkovi kontakt na osobu, která bude zajišťovat případný převoz do nemocnice.
  • Seznamte zdravotníka s tábořištěm a herním územím. Popište mu příjezdovou cestu.
  • Pokud můžete, poskytněte mu vysílačku.
  • Nechte zdravotníka představit hráčům, ať ví, jak vypadá a jak se jmenuje. 
  • Pokud je zdravotníků více, stojí za zvážení vytvoření společného symbolu, podle kterého se dají poznat.
  • Nechte se průběžně informovat o tom, kdo se zranil a jak. 

 

 

Pro zdravotníky

pohotovostní lékárnička - vnitřek

  • Jste-li sami zdravotníky či máte-li nějaké vyšší zdravotnické vzdělání, určitě dejte o tom vědět pořadateli akce. Na některých akcích dokonce dostáváte bonusy do hry (např. B5A).
  • Organizátorovi dejte na sebe číslo a vezměte si číslo na něj či na jinou pověřenou osobu. Řekněte mu, jaké máte možnosti (jakou máte lékárničku). Je přeci jen rozdíl mezi batohem plným materiálu a hrstí náplastí.
  • Seznamte se s herním územím. Když vás někam zavolají, tak byste se tam měli dostat bez bloudění.
  • Pokud bude zraněný odvážen, zjistěte si jeho jméno (a přezdívku), vezměte si na něj kontakt, u mladších 18 let i na rodiče. Zjistěte, s kým na akci je.
  • U mladších 18 let buďte nekompromisní na sebe i na ně: ujistěte se, že zranění není vážné, jinak ho odešlete do nemocnice.
  • Noste rukavice. 

 

Skripta první pomoci od ZDrSEMZávěrem 

Možná, že jste od tohoto článku čekali, co vše se nedozvíte o první pomoci. Jestli se má klíště vykrucovat po směru hodinových ručiček nebo proti, jak se liší úžeh od úpalu, jak se vytahuje jazyk nebo jak se dělá tracheotomie. V tom vás musím zklamat.

Pokud se chcete o první pomoci dovědět něco více, pak je tu možnost se účastnit zdravotnického kurzu (nejspíš od ZDrSEMu) se zaměřením na larpy/dřevárny. Podmínkou je naplnění kapacity kurzu. Máte-li o něj zájem, ozvěte se do diskuse či na mealtiner [at] larp [dot] cz

Další možností je absolvovat nějaký jiný kurz, přečíst si knížku nebo se alespoň podívat na pořad ČT Než přijede záchranka.

 

foto: Lenka Dráče, autor článku

 

 

5
Váš hlas: Žádná Průměr: 5 (3 hlasů)

facebook